Store forskelle på omkostninger ved bankkonti

22.09.2010

På Penge- og Pensionspanelets hjemmeside kan interesserede forbrugere nu se prisen på bankkonti i de 20 største banker. Panelet har udarbejdet en interaktiv beregner, hvor bankkunder kan indtaste, hvad de ønsker at anvende en bankkonto til (fx pengeoverførsler, betaling af girokort, pbs-betalinger etc.). Herefter kan brugeren få svar på, hvad det koster at have og bruge en konto i bankerne, hvis man ikke er kunde i banken på andre områder.

"Vores interaktive beregner viser, at enkeltkunder betaler alt lige fra 0 til 500 kr. om året, hvis de fx har et Visakort og jævnligt betaler regninger via netbanken. Så for de kunder, som ønsker færrest udgifter, gælder det om at vælge den rette bank eller samle flere pengesager ét sted” siger Penge- og Pensionspanelets formand, professor Carsten Tanggaard.

Beregneren viser bl.a. også, at der er betydelige forskelle på omkostningerne i forskellige banker. Et visa/dankort er fx visse steder gratis, mens det andre steder koster 150 kr. om året. Og hæver man penge i en fremmed banks automat, kan det koste alt lige fra 0 til 6 kr. pr. gang, alt efter hvilken bank, man er kunde i.

”Testen viser, at kundens behov har betydning for, hvilken bank, der bedst kan betale sig. Derfor vil jeg opfordre enkeltkunder til at prøve testen - og få et fingerpeg om prisforskellene i de største banker ” siger Carsten Tanggaard.

Kontaktperson:

Formand for Penge- og Pensionspanelet, professor Carsten Tanggaard