Hvad kan du forvente af et møde med banken?

Der er ikke altid en rar fornemmelse, du har i maven, hvis du skal til et møde i banken. Det kan måske føles som om, at du kommer med hatten i hånden og vil bede om tilladelse til noget. Men sådan bør du ikke opfatte mødet. Banken er en erhvervsvirksomhed, der er interesseret i at tjene penge på dig som kunde. Du har noget at tilbyde banken, nemlig de penge som du vil bruge til at købe bankprodukter. Her kan du læse mere om, hvordan du bør forholde dig til mødet.

Husk at:

  • Banken er en erhvervsvirksomhed
  • Du er i din gode ret til at forhandle om prisen og indhente andre tilbud
  • Bankrådgiveren er også en sælger

Mødet med bankrådgiveren

Du kan mødes med bankrådgiveren personligt eller over telefonen. På mødet gennemgår I sammen din økonomi og indkredser dine ønsker. Bankrådgiveren holder disse møder hver dag, og det er helt udramatisk. Banken vil oftest komme med et tilbud. Det bør du opfatte som et tilbud, som I kan drøfte. Banken har ofte mulighed for at tilpasse sit tilbud på en eller anden måde. Hvis banken beder om yderligere dokumenter, eller du har henvendt dig telefonisk eller pr. mail, og banken beder om et møde, så betyder ikke nødvendigvis, at du vil få et afslag. Se det som en mulighed for at præsentere din sag.

Bankrådgiveren er også en sælger

Et godt forhold til bankrådgivere er vigtigt, men du behøver ikke at opfatte bankrådgiveren som en ven. Bankrådgiverens og kundens relation er professionel og ikke personlig, selvom I kan komme til at drøfte nogle meget personlige ting, der er kædet sammen med din privatøkonomi. Du får fx ikke et lån fordi bankrådgiveren kan lide dig personligt, men fordi du virker som en god og sikker kunde for banken. Omvendt skal du huske, at du er kunde i en erhvervsvirksomhed, og at du ikke skal føle dig bundet til din rådgiver, hvis du er utilfreds med banken eller får et bedre tilbud.

Vær en insisterende krejler

Du skal være insisterende og vedholdende for at få en lavere pris på et tilbud. Det er måske ikke helt nemt, men hvor intet vover, intet vinder. Hvis bankrådgiveren i første omgang siger nej, skal du ikke nødvendigvis tage det for et endegyldigt svar, men i stedet argumentere for, hvorfor dit krav er rimeligt, også selvom du måske føler lidt, at du presser citronen. Hvis du ikke kan få nedslag i prisen, kan du prøve at bede om noget andet i stedet. Hvis du skal have møde med flere banker, står du stærkere. Du kan dermed forklare, at du kan få et lige så godt eller måske bedre tilbud et andet sted.

En god forhandling har to vindere

En forhandling foregår mellem to eller flere parter, der kan have både sammenfaldende og modstridende interesser. Du vil måske gerne have et lån, og banken vil gerne sælge dig et, men I er ikke nødvendigvis enige om, hvad du skal betale af renter og gebyrer for lånet.

Husk den gode tone, det gode humør og den gensige respekt, så stemningen er fin under mødet. En god stemning fremmer også dit eget mål. Hvis du ikke får hvad du vil have i første omgang, så tag pænt imod afslaget uden at lægge armene over kors, men prøv venligt at stille et alternativ op som er bedre for dig. En god forhandling ender med en god aftale for begge parter. Så når du forbereder dine argumenter, bør du også overveje, hvad du kan tilbyde bankrådgiveren.